اخبار و مقالات

عرضه جو و ذرت کل کشور در بورس کالا تا پایان سال
تاریخ انتشار : 1395/5/26 ساعت 16:58:52
عرضه جو و ذرت کل کشور در بورس کالا تا پایان سال



















عرضه جو و ذرت کل کشور در بورس کالا تا پایان سال
تاریخ: 1395/03/26
شماره: 5874
بازدید: 44
با توجه به مزیت های عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا که سبب شفافیت معاملات و حذف دلالان می شود، گسترش دامنه فعالیت آن در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس قرار است طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا دنبال شود.
 
به گزارش ایرنا، با توجه به مزیت های عرضه محصولات پایه در بورس کالا، توسعه دامنه فعالیت این بورس در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس، پای محصولات کشاورزی نیز به بورس باز شده است.
از طریق عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، واسطه ها و دلالانی که برای حفظ منافع خود وسودآوری بیشتر، هر از چندگاه، بازارها را دچار نوسان می کنند، حذف می شوند و امکان دادوستد مستقیم میان فروشندگان و خریداران فراهم می شوند.

** عرضه جو و ذرت کل کشور در تابلوی بورس کالا در سال جاری

«احمد اباذری» مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره وضعیت عرضه ذرت و جو در تابلوی بورس کالا و اجرای طرح قیمت تضمینی، گفت: طبق مصوبه هیات وزیران در هفتم اردیبهشت ماه امسال، همه محصول جو و ذرت سراسر کشور در قالب طرح قیمت تضمینی و عرضه در تابلوی بورس کالا خریداری می شود.

این مسئول وزارت جهادکشاورزی یادآورشد: این طرح سال گذشته به شکل آزمایشی برای محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان به شکل موفق انجام شد.

مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور اضافه کرد: طبق ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب سال 1389 مقرر شد به جای اینکه دولت، محصولات اساسی کشاورزی را خرید تضمینی کند، قیمت تضمینی را ارایه دهد.

وی اضافه کرد: از زمان تصویب قانون خرید تضمینی تا سال 1383 وظیفه خرید جو و ذرت برعهده شرکت پشتیبانی امور دام بود، با توجه به صلاحدید دولت در سال 83 این عملیات به سازمان مرکزی تعاون روستایی محول شد و تا سال 1393 این وظیفه برعهده سازمان مرکزی تعاون روستایی بود، اما از سال 1394 با دستور وزیر جهاد کشاورزی کار خرید تضمینی که جو و ذرت بود برعهده شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفت.

این مسئول وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: تفاوت طرح قیمت تضمینی با خرید تضمینی این است که در طرح قیمت تضمینی دولت محصول را نمی خرد بلکه متعهد می شود که کشاورز محصول خود را در بورس کالا عرضه کند و به هرقیمتی که در بورس به فروش رفت 65 درصد مبلغ را نقدی دریافت و مابقی مبلغ در قالب مابه التفاوت توسط دولت تامین و پرداخت شود.

مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور اضافه کرد: امسال قیمت تضمینی جو برای هرکیلوگرم 10028 ریال با افت مفید سه درصد تعیین شده است که تا افت پنج درصد نیز قابل قبول خواهد بود اما به ازای هر درصد افت، از قیمت محصول کم می شود.

اباذری اضافه کرد: اما در خوزستان فروش ذرت در تابلوی بورس عملکرد قابل توجهی داشت به طوری که 190 هزار تن ذرت با قیمت 6 هزار و 250 ریال از طریق بورس به فروش رفت، در حالی که نرخ خرید تضمینی ذرت نیز 9 هزار و 600 ریال بود که ما به التفاوت آن نیز به دلیل محدودیت منابع مالی دولت، یک سوم پرداخت و مابقی در حال تامین است.
منبع خبر: خبرگزاری ایرنا